Investeer nu, ontvang later


Frans Hermans,
Hoofdredacteur

Het is opgelegd pandoer. Als in augustus het nieuwe schooljaar voor de deur staat, dreigt een lerarentekort. Niets nieuws onder de zon.

De politiek is bezorgd dus schrijft de zoveelste commissie - dit keer is Rinnooy Kan aan de beurt- een rapport met aanbevelingen. Dat rapport wordt met veel bombarie gelanceerd en verdwijnt vervolgens diep in een la, bij een ambtenaar in Zoetermeer. Ministers en volksvertegenwoordigers gaan weer over tot de orde van de dag en tienduizenden leraren en leerlingen hebben opnieuw het nakijken. Wie kijkt er nog van op?

Achtereenvolgende kabinetten hebben ons onderwijssysteem stelselmatig de nek omgedraaid. De desastreuze gevolgen van dit voortdurende wanbeleid worden steeds duidelijker zichtbaar. Nederland wordt er niet slimmer op. En loopt steeds meer achter op landen die wel investeren in kennis en kunde. Een slecht opgeleide bevolking leidt niet alleen tot een geringere economische groei. Investeren in onderwijs heeft ook positieve effecten op de technologische vooruitgang, vermindering van de criminaliteit, op de sociale zekerheidsuitgaven en op het welbevinden van de burgers. In 2008 gaan meer werknemers dan ooit met pensioen. Dat valt samen met een economie die op volle toeren draait. Het bedrijfsleven zit te springen om gekwalificeerde medewerkers. Maar wie moet die jongeren opleiden? Nieuwe aanwas van leraren is er nauwelijks en steeds meer docenten keren het onderwijs teleurgesteld de rug toe en kiezen voor een beter betaalde baan in het bedrijfsleven. Iedereen weet waar de schoen wringt: het beroep is uitgehold en lesgeven is er nauwelijks bij. Bureaucratische rompslomp, overbodige managers, opgetuigde commissies, rapporten, analyses, visitaties, inspecties en scorecards voeren de boventoon in plaats van te kiezen voor de menselijke maat, lesgeven en een vorstelijke beloning voor de uitvoerende professionals.

Die opdracht zou de droom van elke politicus moeten zijn. Vóór hij onderwijsminister werd pleitte Ronald Plasterk er voor om, en ik citeer, “bij gebrek aan resultaat het innovatieplatform op te heffen en het geld aan de vmbo scholen te geven.” Dat lijkt me een prima eerste aanzet. Doen Ronald en doorpakken! Maak dat beroep van leerkracht weer ècht aantrekkelijk. Want anders zijn de leerlingen van nu de grootste verliezers van de toekomst. Om je als regerende generatie dood voor te schamen.
augustus 2007, Midden / Noord




« terug naar vorige pagina